Dar, pe lângă gravură, Gabriel Popescu realiza studii şi ieşea, ca orice artist al vremii, în natură, pentru a observa diferite lucruri care puteau fi legate de expresivitatea chipului uman sau de documentarea pentru un subiect anume. Ca mărturie a faptului că artistul ieşea din atelier să lucreze stau şevaletul, scăunelul şi umbrela de câmp. Din cauză că domeniul gravurii în metal era puţin cunoscut şi destul de greu accesibil, ustensilele se procurau cu dificultate, lucru care l-a făcut pe Gabriel Popescu să-şi realizeze propriile instrumente. Unul dintre momentele importante pentru educaţia artistică românească a fost acela când Gabriel Popescu a fost cel care a pus bazele învăţământului superior de specialitate în domeniu, după ce a fost numit profesor în 1911 la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti. Vitregiile şi neajunsurile timpului l-au făcut, nu de puţine ori, să imprime lucrările studenţilor săi la presa din atelierul de la Vulcana. Artistul Gabriel Popescu înfăţişează în lucrările sale originale, în tehnici diferite (acvaforte, dăltiţă, peniţă, cărbune etc.), scene şi persoane din Vulcana Pandele. În asemenea lucrări, Popescu şi-a demonstrat calităţile complexe de gravor şi, nu în ultimul rând, de pasionat al desenului.
Desenele sale înfăţişează lapidar, ca nişte instantanee simple, scene întâlnite pe stradă, redate ferm şi expresiv, ce surprind, printr-o viziune sintetică, principalele trăsături caracteristice ale subiectului ales.
După 1934, anul pensionării, împreună cu soţia sa Marthe Canazin, acesta, bolnav fiind, se retrage la Vulcana Pandele, localitatea natală. După moarte însă, arta sa a intrat într-un con de umbră, fiind uneori amintită la diferite simpozioane şi manifestări cu caracter local. Cu siguranţă, odată cu trecerea timpului, se va înţelege adevărata valoare a operei sale şi va primi locul binemeritat în istoria artei româneşti.